dressyr/markarbete tips ?

Jag brukar oftast inte tänka på formen i början eftersom den kommer efterhand när man rider. Jag börjar rida på långa tyglar och bara skrittar fram.
*Kortar upp och börjar gå på en stor volt och öppnar och slutar. Och när det väl sitter så kan du
*ex. göra en öppna och ställa huvudet/halsen åt samma håll då hästen måste jobba båda bog och kors. Det är ju lösgörande.
*Och sen gör jag det på fyrkantspåret på långsidorna och på kortsidorna gör jag volter och flyttar hästen.
*Gör sen allt i trav och likdant och gör småvolter vid varje bokstav med ledande tygeltag och håll stödet på ytter.
*Gör så tills allt sitter och byt varv.
*Gör halvt snett igenom och en åtta och då kan du även passa på att flytta hästen. ex. flytta hästen åt höger för skänkeln och ställ även hästen åt höger då lossar du hästen.
Sen kan du även variera ju efter hästen osv.
Jag säger inte att detta funkar på alla men så rider jag oftast. När jag tränar och när jag är hemma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0