Dag 4 – Min första häst

Min första EGNA häst var Lana.
Jag var 4 år när hon kom hem till oss och jag minns hur stor hon var när hon kom urlastandes ur transporten. Lana var själv 4 år.
Hon och jag har haft många motgångar som framgångar.
Vi fick b.la inte vara med i laghoppningarna på 1½ år för att Lana inte kunde galoppera en bana men travade snabbast och hade snabbaste tiden på hela startfältet gäller båda kategori B, C och D!

Hon hade ingen respekt för mig i boxen ett tag utan fick ta med mig ett dressyrspö så kunde jag göra vad jag ville med henne.

Hon har kastat av mig en antal gånger och galopperat varv efter varv i en paddock. Och om du ramlade av ute när du red ut galopperade hon hem och ställde sig i boxen.

Men hon hade alltid respekt för Mamma. Så fort Mamma var i närheten blev Lana som en ängel. Och Mamma gjorde liksom ingenting utan hon gick bara förbi boxen och Lana blev super snäll.

Det var sällan vi fick tävla mot A-ponnys. Men på den tiden så fanns det oftast 4-5 A-ponnys som tävlade mot varandra. Och det var jag och Lana som vann en hel del. Jag har en massa rosetter och har en jätte stor pokal med henne. Men jag fick även tävla mot B-ponnysar.
Men detta var inget problem för oss då vi hade galoppen på banan och hon kastade inte av mig. Vi kom överens och när vi väl gjorde det vann vi över B-ponnyerna.
Detta var för att vi kunde ta alla svängar som inte de kunde. Vi vann b.la LB+5 och tävlade mot B-ponnyer.

Lana är världens snällaste nu och man behöver inte ha spö i boxen utan det var långt bak i tiden när vi köpte henne som hon var surig. Men nu har hon gått i generationer. Först mig, sen tog Emily över henne och nu har My henne. Nästa man är Fanny.
Lana är nu 15 år idag alltså född 16 juni 1996. Lana är 104.5 cm i mankhöjd.

Lana och jag har utvecklats mycket med både hjälp från varandra och tränare. Och Lana går nolla efter nolla. Oftast är det ryttarfel när hon stannar eller så är hon allmänt tjurig men hon går som en klocka och hon som häst har utvecklast enormt.
Vi tog oss från 20 cm upp till 90 cm på träning och LB på tävling (80cm)

Henne kommer man se på tävlingsbanorna på en bra tid framåt nu i framtiden!

Just det ja. Vi vann klubbmästerskapet några år. Min fina lilla ponny!


My & Lana vinner sin klass på Nygård!
/jenny

Kommentarer
Postat av: Fanny

Kan inte du jenny skriva om alla hästar ni har inte bara dina :D

2011-08-20 @ 19:18:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0