Dag 1 - Presentera mig och min häst

Jag heter Jenny Wissén och blir 15 i april. Mitt intresse på fritiden är främst hästar och kompisar. Men jag lägger ner så mycket tid som möjligt på hästarna eftersom jag hoppas på att bli något stort inom ridningen. Och jag bor på egen gård i Alingsås med 20 m ut till stallet. Jag har 5 egna hästar jag rider. Mer om de kommer nedan.
Och jag kan inte riktigt sätta fingret på hur jag är. Men många uppfattar mig som en glad, snäll människa men jäkligt enveten som är ett + i ridningen. Och jag är mest intresserad av hoppningen då jag verkligen älskar de. Har tävlat lite dressyr med laget i några år tillbaks. Tränar regelbundet dressy och hoppning.


Är en New forest ponny, c-ponny på ungefär 135 cm i mankhöjd. Han blir 6 år iår. Och hittills har vi hoppar felfria Lb men hoppar La-Msv på träning.
Zack som han kallas är en riktig snäll teddybjörn. Han lyssnar alltid på den som rider och gör inget dumt med flit. Han är envis som heter duga men han är en stjärna i alla lägen.

Mål iår är att göra han startklar i avd.a i Lb, La och får se hur det blir med msv och även kvala in i ungponny sm. Sen är meningen att Emily (http://emilyywissen.blogg.se) min syster att ta över han i slutet av året.




Är en korsningsponny, c-ponny på 137 cm i mankhöjd. Hon blir 12 iår. Tillsammans har vi tävlat Lb+5. Men hoppar La - Msv hemma. Hon kan inte gå i grupp då hon stressar upp sig väldigt lätt och då gör hon inte övningen ordentligt. Så jag rider henne hemma i paddocken och kan hoppa studs, trava över bommar, ja allt. Då är allt lugnt och hon fokuserar sig.
Cindy är så himla snäll att göra med, du kan göra vad som helst, hon står bara där och njuter av att du borstar henne mm. Dock är hon väldigt het i ridningen och kräver en tålamodig ryttare och inte vem som helst kan rida henne. Finns några nära vänner till mig som klarar av henne. Cindy har gett mig mycket mer tålamod en vad jag hade i början. Hon är snäll i allt och vill absolut ingen ont.

Mål iår är att starta La och klättra lite i höjderna försiktigt och även rida ännu mer markarbete och träna dressyr. Göra henne starkare och inte hoppa på fart. Hon har redan fattat och vi är på god väg.



Är en Exmoor ponny, c-ponny på 131 cm i mankhöjd. Han blir 13 år iår. Tillsammans har vi tävlat upp till Msv. Och hoppar träning också La - MsvA banor.
Thistle som han kallas är en väldigt stark och pigg häst men inte riktigt så het som Cindy. Han är jätte snäll att pyssla med, men han är lite skygg om man jämför med de andra hästarna, de kan ju rasen förklara lite också.

Mål iår är att jobba ännu mer med dressyren/markarbete och skapa ännu starkare band till varandra. Vi ska även hoppa någon Msv innan jag lämnar över han till Emily iår. Då jag börjar bli alldeles för lång.



Är en svensk halvblod på 155-165 cm i mankhöjd. Han blir 4 iår. Han har visat god teknik på löshoppning och han är så himla snäll i all hantering. Rider han lite då och då. Men ska börja rida han regelbundet och när det känns bra och vi är redo så ska vi testa att hoppa här hemma tillsammans. Han har vart väldigt sen i sin växt därför har vi tatt de väldigt försiktigt.
Otto som han kallas är så jäkla snäll men envis som en åsna. Men han gör inget dumt. Han är lite känslig, vilket är rätt skönt.

Mål iår är att börja hoppa och träna. Om det nu funkar. Ska inte stressa överhuvudtaget. Även jobba på i dressyren men han visar redan sammarbete till att jobba och vi gör skänkelvikningar, jobbar på tygel när vi rider ut. Han gör allt som en ängel.




Är en New forest korsning,d-ponny som jag har ridit i några månader och även tränar. Ska börja tävla han iår. Han har tidigare vunnit ungponny sm och hoppat upp till 1,25 dvs Msv+5.
Han är en mycket speciell ponny, du måste ta allt riktigt försiktigt. Han litar absolut inte på vem som helst, påminner lite om Cindy. Man måste skapa ett band mellan dig och han om du vill att han ska hoppa och slappna av.
Ubbe som han kallas är en riktigt snäll ponny som väntar på dig, han går inte iväg från dig. Han är väldigt väldigt känslig och det räcker med smårörelser. Och han kan hoppa hus men vi ska försöka få han att inte stressa upp sig så snabbt.

Mål iår är att tävla han då han också ska säljas i slutet av året. Vi hoppar på träningar Lb - MsvA och det funkar. Och han litar på mig så han slappnar av. Vi kommer sikta högt iår då han ska säljas och han kan ju hoppa hus så vi ska bevisa de och vi hoppas på många fina placeringar.
Har tyvärr ingen bild.
Detta är då en ponny jag lånar .. jag äger han då inte.

Är en korsningsponny, c-ponny på 136 cm i mankhöjd. Hon är 16 iår och jag har nu lånat ut henne till Amanda. (http://amandaaalarsson.blogspot.com) och hon trivs riktigt bra där. Men tillsammans har jag och Twixy gjort mycket. Jag har ägt henne i 5 år och jag älskar den hästen så otroligt mycket. Vi har vunnit många tävlingar tillsammans, många placeringar. Tävlat dressyr och det har gått så bra.
Vi har tillsammans startat Msv-omhoppning men hållt oss på Lb - La nivå på tävling. Träning kan hästen hoppa hus.
Men Twixy som hon kallas tröttnade på att hoppa högt på tävling, man märkte de. Hon hade ingen galopp överhuvudtaget och jag kan ju inte bli sur på henne för att hon inte vill hoppa högt. Så vi klättrade ner till Lc - Lb där hon fick en jäkla fart och vi vann och hästen var som förut. Men jag vill ju inte hoppa lågt med henne när det finns andra som vill ha en häst som kan lära andra mindre flickor en massa, en häst som du kan göra vad du vill med, hon gör ALLT du ber om. Och Amanda behövde en häst förra året då hennes häst var skadad. Då lånade jag ut Twixy till henne och Amanda har henne fortfarande och det går jätte bra och de trivs med varandra. Jag hjälper de på tävlingar när vi är på samma eller när de vill att jag ska åka med.

Jag håller tummarna för dem iår och vi får se hur vi gör med Twixy ;)

Mål iår är att Amanda ska ha kul med henne och vinna och placera sig. Egentligen bara ha kul och träna hopp och dressyr. Jag har erbjudit mig att hjälpa till och de blev så himla glad. Så de kommer bli kul att följa både Amanda och Twixys utveckling iår.




__________________________________________________________
Vill att ni ska veta att jag inte hoppar högt varje träning, ville bara berätta på vilken nivå vi ligger på så ni kommer in mer i mitt liv. Jag bryr mig inte om jag hoppar högt eller lågt. Bara jag får det att funka. Detta gjorde jag för att ni ska få veta mer om hästarna och mig .

Dag 1 - Presentera mig och min häst
Dag 2 – Det bästa/sämsta med min häst
Dag 3 – Redskap/utrustning jag inte klarar mig utan
Dag 4 - Favoritbilderna på min häst
Dag 5 – Något annorlunda med min häst
Dag 6 - Det här shoppar jag helst i hästväg
Dag 7 - Min favoritgrej i stallet
Dag 8 - Min hästs vardagsoutfit
Dag 9 – Mitt bästa hästminne
Dag 10 - Mina drömmar
Dag 11 - En bild på stallet och omgivningen
Dag 12 - Det här saknar jag
Dag 13 – En ny tagen bild och 5 punkter som beskriver min häst
Dag 14 – Varför får ridning mig att må bra
Dag 15 – Något jag och min häst har gjort som jag är stolt över


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag kommer kolla bloggen dagligen nu när du har en så "dag1" osv.

bättre update nu :D

2011-02-16 @ 13:05:51
Postat av: Anonym

thistle s bröder står på min ridskola, duffy och fakir :)

2011-02-17 @ 12:42:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0