Benskydd

Det var ju den eviga frågan om benskydd.
Hästarna ska kunna gå utan för de gör de ju i hagen?
Hästen måste ha benskydd dit och hit?

Ja, här kommer min åsikt.
Jag tycker själv att för att skydda hästen så vill jag har benskydd/senskydd på mina hästar.
"men de skadar ju sig i hagen också då ju"
De kan det mycket väl göra men där har hästen ingen ryttare på ryggen och rider i form/flängrider/dressyr/hoppar/rider ut i skogen.
Man får helt enkelt anpassa sig till hästen. Det finns ju hästar som är extremt känsliga och behöver mer skydd än andra och det blir nästan att man speciell-behandlar dem. Och de som inte behöver lika mer skydd har mer koll på sina ben men det är ju fortfarande inte rättvist.

Alla hästar kan ju skada sig och det kommer alltid att vara så.
För om man inte använder skydd på hästar "så tar man inte ansvar för sin häst och man bryr sig inte om hästens säkerhet" enligt vissa.
Men hästar var ju från början inga ridhästar, de var vilda.
Men sen säger ju andra "man rider ju de i onaturlig form" men gör man verkligen de?
Alla hästar är inte högresta, pigga och ligger på. Vissa hästar gillar att gå i mellanläget eller på tygel. Det finns inte onaturlig och naturlig form. Visst man kan begära lite mer om man ARBETAR hästen.
Man behöver inte ha skydd man kan använda lindor eller damasker?
Det finns tusen olika lösningar och alla tycker inte samma. Och det kommer vi aldrig göra. Alla kommer alltid ha olika åsikter om allt.

Jag själv använder alltid senskydd förutom om jag skrittar ut på vägen eller liknande. Jag lindar i emellanåt. Jag vet inte varför känns liksom bara att man måste. Jag får nästan lite ångest över om jag inte har vissa grejer på hästarna. Låter sjukt men det måste liksom vara brunt träns till brunsadel.
Likadant med benskydd.

Men man behöver använda benskydd till sin häst, det är ingen som har tvingat en. Man gör vad man tycker är bäst för hästen.

Glöm inte att detta är MIN åsikt. Har ni någon åsikt om detta ? Skriv. alla kan ta hjälp av alla.

/Jenny.. säkert glömt och lägga till något osv. Men skrev detta inatt vid 3. Så ni får acceptera det. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0