utvärdering

Tyckte det verkade lite kul med en utvärdering med Twixan idag :)

Jag bestämde mig för att rida lite i paddocken och jag gjorde en massa öppna och sluta och tänkte på formen.Hon kunde tillochmed göra skänkelvikning på tygel ink bakbenen under sig.
Hade 2 travbommar med 3 m mellan till nästa 2 bommar. Där i mellan gjorde jag halt då jag ville att hon skulle vänta och inte bara springa.

Sen hade jag ett kryss som jag hoppade rakt fram och snett på.
La fram en bom framför och en bom bakom.
Meningen med detta var att hon skulle lösa det på styrka och inte på fart. Och bommen bakom skulle göra så hon backade av och inte bara sprang. La även upp krysset till ett räcke.
Det låg mellan 70-100 cm under passet.

Och hon gjorde allt väldigt bra. Fortfarande stel åt höger men fick igenom henne riktigt ordentligt och galoppombyten satt som en smäck.
När vi gjorde bom - räcke - bom övningen så kände man hur hon använde ryggen i språnget. Och hon tog i och väntade sakta ut hindret och gjorde inget på fart, bara aktiv trav.

Tycker verkligen att det var ett lyckat pass med henne idag och jag vill så hääääääär mycket att Amanda ska få testa det då Twixan hoppar som en gud och hoppar hus samt lära sig att hålla emot den aktiva galoppen då det blir ganska mycket häst i Twixy när man rider ihop henne.


min fina prinsessa !
/jenny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0