Besvikelse (inom hoppning)

På många tävlingar speciellt ponnytävling så är det extremt många barn som gråter och är sura/arga på sin häst. Jag har inte samvete till att skylla allt på hästen. Om hästen inte vill hoppa och nästan travhoppar banan så kanske man ska gå ner en klass. Om man vägrar ut sig så finns det barn som slår hästarna mer än nödvändigt.
Spöet ska tillväga visa hästen. Inte slå en häst för att den är dum. Det är ett hjälpmedel. Men alltför många barn slår sina hästar inte bara inne på banan utan också när de kommer ut.

Vad spelar det för roll om du slår hästen utanför? Den fattar fortfarande inte vad den har gjort för fel. Jag ska inte säga att jag aldrig har blivit besviken men vad hjälper det om jag skyller på min häst? Det brukar oftast vara ryttarnas ansvar/fel hur hästen gick inne på banan. Jag har aldrig slått min häst med spö av ilska - ALDRIG!
Det är helt fel. Tänk ändå att du sitter på ett djur som kan göra vad den vill när den vill. Om inte du är med på ett hinder så klart den smiter, hästar är inte korkade på något sättochvis.

Om jag kommer ut från en bana och har blivit utesluten - självklart är jag besviken och sur. Men jag kan inte skylla allt på hästen och defintivt inte slå hästen. Sen blir ju inte alla ryttare uteslutna pga sigsjälv utan det finns olika anledningar till olika hästar men finns ingen utväg genom att slå,sura på en häst. Ta dig i kragen och arbeta loss problemet. Gå inte runt och gnäll över att din häst gjorde si och så. Hatar verkligen folk som skyller allt på hästen. Det är inte rättvist. Träning ger färdighet och det händer inte på dagar eller veckor. Det tar månader och år att få en bra hopphäst.

Tror ni att alla topp-hästarna föddes till att hoppa 160? Nej, då hade alla hästar gjort det. Man tränar upp dem och man ser vilken kapacitet en häst har. Tvinga inte över en häst på en viss höjd som den inte klarar men du måste ha ett mål som är realistiskt och vilja jobba mot att hoppa en viss höjd eller ett viss hinder. Men snälla ponnyryttare ni får inte bli arga på hästen om det inte var eran dag just den tävlingsdagen.

Vi ponnyryttare måste bli lite mer mogna. (menar inte att vi är omogna) men att vi måste se felet istället för att skylla på hästen OM den inte har gjort något fel, för somsagt det är inte alltid ryttarnas fel men OFTAST. Sen påtal om spöet ovanför, det ska tillväga visa hästen. Lägga till spöet på bogen gör jag och flera andra men det är inte att SLÅ. Det är att visa hästen dit och dat.

Jag vet att vi äldre inom ponnyhoppning kan vara ett bra föredöme för de mindre. Visa hur man beter sig på en tävlingsplats. Inte sura på varken häst eller familj. Hitta en lösning på allt. Våga testa något nytt om inte just den grejen funkade.
Men somsagt -
en lösning!

/jenny (min åsikt och om ni har något att tillägga eller kritisera om är det bara att slänga in en kommentar, har förmodligen glömt en hel del)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0