Hur jag gör på tävlingsdagen

Jag förbereder allt dagen innan. Hästen knoppad, Maten och grejerna inpackade osvosv.

När jag kommer fram till tävlingsplatsen öppnar jag alltid dörren till transporten. Blivit som en rutin! Kollar banan och ser hur långt kvar det är till mig. Kanske hinner kolla på några ekipage innan det är min tur.
Jag tar ut hästen och klär på den och min egna utrustning. Skrittar fram tills jag får gå till framhoppning. Om det finns plats för framridning brukar jag endast trava fram och se så att hästen är framme för skänkeln/rösten.

Inne på framhoppningen galopperar jag fram något varv och lägger volter i båda varven. Låter hästen skritta några sekunder innan jag travar på det lilla hindret 1-2 gånger i varje varv (beror på vilken häst)
Landar så att jag kan komma på räcket i galopp. Tar det 2-3 gånger (beror på häst) Likadant på oxern. Tills det känns bra. Korta skrittpauser emellan.

När jag ska lämna framhoppningen tar jag oftast det hindret jag fick sämst känsla på innan jag går in på banan. Väl där inne skrittar jag runt och kollar runt på hindrerna. Kollar på ryttaren före mig och SEN är det min tur.
Jag rider aldrig efter x-antal galoppsprång, visst om det är kort distans - givitvis. Men jag går på känsla och ser min avsprångspunkt!
Rider klart banan och går ut sen och kollar om jag ligger på placering om jag gör det skrittar jag hästen för hand tills jag ska in på banan för prisutdelning. Om jag inte är placerad så skrittar jag lite på hästen/för hand innan vi ställer in hästen i transporten och erbjuder vatten och fyller på hö och krafft.

Tog detta ganska kortfattat och det hade blivit en lååång text annars, ingen orkar läsa den ändå. Men såhär kan den oftast se ut. Ibland tar vi ut hästen tidigare och skrittar den för hand men det beror helt enkelt på häst och hur många starter. Hoppas ni fick en liten inblick hur det ser ut på en tävlingsdag för mig (kortfattat;)

/Jenny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0