Dag 1

Första dagen var markarbete. Tänker inte skriva speciellt mycket om övningarna i sig, utan mer hur Palett skötte sig osv.

Vi värmde upp med trav. Rundform utan att springa iväg. Palett har ganska svårt att slappna av på nya ställen. Tar ca 20 minuter innan hon är helt perfekt i formen. Men Tobbe gav mig ett tips och det funkade verkligen super. Vi travade över travbommar och vi skulle ha hästen runt innerbenet.

Galopperade sen igång dem (självklart skrittpaus emellan trav och galopp) tempoväxlingar, volter mm. Checka läget lite. Sen galopperade vi över galoppbommar på volt (de var tidigare travbommar) och hästen skulle vara rund och fin i formen. Slappna av och inte springa iväg. Skrittpaus igen efter arbetat båda hållen.
Palett skötte sig över förväntan. Var väldigt mjuk och fin redan från början.

Markarbetet bestod mer hinder som Tobbe sa. Men att fokuset var svängar, gymnastik och rytm. Mjukt hela tiden. Så vi gjorde flertal svängar, S-bågar, ursväng, linjer. Alla möjliga övningar helt enkelt.
Även detta gjorde Palett bra. Eller riktigt bra egentligen.
Tobbe trodde inte på mig att hon var 17 år iår. Men Palett har ju aldrig varit igång, hon har haft vila från tävlingsbanan 5-6 år så here we come!

Men jag var väldigt nöjd efter detta ridpasset, även Tobbe var nöjd. Vi satte lite höjd på henne i slutet på en s.k kombination (Tobbe ville kalla det gymnastik och styrketräning) men det var ett litet räcke på ca 70 cm ett galoppsprång till ett räcke som låg på 130. Inga problem för henne. Jag ska följa med mer över hindrerna.
Överkroppen ska hänga, fattar ni?

Tror jag har problem det pga Ubbe. ''Slänger'' man sig fram så får man en jäkla fart, likaså Cindy. Så gäller att ställa om sig. Det var det enda jag skulle tänka på! Dag 2 kommer senare eller imorgon!

/Jenny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0