Hjälper de att rida olika hästar?

Jag tycker det hjälper väldigt mycket i ens ridning och utveckling i ridsport. Det är bra att rida olika hästar. Man lär sig alla sorters hästar och du blir väldigt mycket bättre i ridningen. Jag kan ge er ett exempel.

Om inte jag hade ridit så många olika A och B-ponnys när jag var mindre (nu snackar vi lite jenny) så tror jag att jag aldrig skulle blivit den ryttaren idag. För när jag växte ur B-ponny så väntade C-ponny och då skaffade vi en ganska pigg och het ponny (galen i andras ögon) Men han lärde mig väldigt mycket och jag tror det är främst därför jag ville köpa Cindy och att det är därför jag klarar av Cindy.

För varken Bart (c-ponnyn) eller Cindy var/är lätta att rida. Tar man för hårt i munnen flyger de upp i luften. De steppar tillbaks till stallet men de båda har något gemensamt, en hoppteknik att döda för. Jag kunde aldrig visa upp Bart's hoppteknik då han inte var redo på banan och han togs ifrån mig alltför snabbt. Men Cindy kan jag visa att det går, det går att utvecklas med en sån här häst.

Och det är nog därför jag har sånt tålamod. Att jag redan som liten red flera olika hästar och jag rider fortfarande flera olika hästar. Det är bra för en som ryttare! Men man måste tänka på att börja på en lagom nivå så man inte tar sig en för stor utmaning. Då blir det bara pannkaka av allt. Jag har fått förfrågningar att rida andras ponnys. Jag säger inte att jag är bäst på rida till mm men jag tycker det är kul, kul att hjälpa andra. Så jag skulle verkligen säga JA till att det är BRA att rida OLIKA hästar, helt klart.
Sen om man tycker det är tråkigt att rida flertal hästar är en annan femma. För vissa vill utbildas tillsammans med en häst! Så det är väldigt skiftande från ryttare och ekipage.

Men man kan alltid bli bättre i ridningen, bra tränare och en/flera häst/hästar som man tror på - SÅ går allt!

/Jenny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0