Hoppning med Otto

Igår åkte vi till Martinsen och skulle rida i manegen. Karin skulle fixa lite i stallet innan hon kom och hjälpte oss. Så vi värmde upp självständigt. Mamma var med och påpekade flera detaljer, speciellt Emily eftersom hon ska hoppa Semfinalen i Gp-ponnyn på Söndag.

Men jag skrittade fram i 10 minuter innan jag börja jogga fram honom. Travade mellan och över bommar som låg på backen. Testade sen lite galopp och lät han bara rulla på i ett högre tempo innan jag saktade av.
Började hoppa på ett kryss som låg på 60 (?) cm
Han hoppade verkligen super så gjorde det 2 gånger åt varje håll. Pappa la upp ett räcke som vi kunde ta från båda hållen.
Otto tog verkligen tag i hindret och hoppade riktigt bra över, mycketmycket marginal och rygg i språnget. Pappa la upp det till en oxer. Så då hoppade vi det någon gång och Otto hoppade lika bra här.

Sen på den andra långsidan hade Karin en serie som hon hade hoppat med sina hästar tidigare. Jag testade den då det var bom - upphöjdbom och bom x4 - upphöjd - bom. Tog det från båda hållen och skrittade runt på Otto sen. Karin kom och vi hoppade oxern något språng som låg på 90-1m och jag fick väldigt bra tips hur jag skulle rida ur svängen då Otto är väldigt lugnt tills han ser hindret, när han ser det suger han tag och gör världens språng. Så gäller att ta ner han på jorden igen!
Gjorde serien igen men la upp så att det blev bom-upphöjdbom-bom-upphöjdbom-bom-upphöjdbom-bom
Gjorde den succesivt de upphöjda bommarna högre så det skulle bli mer styrketräning. Slutade med riktigt fina språng på 1m-110 cm. Hans hoppteknik ska man inte klaga på. Han väntade väldigt bra i övningen och lyssnade bra!

/Jenny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0